Program školy v přírodě je sestaven tak, aby byl didakticky rozmanitý – střídají se různé druhy činností a her. Žáci pracují samostatně, učí se spolupráci, a to nejen v rámci své třídy, ale také v rámci celé školy. Součástí programu jsou aktivity podporující zdravé klima třídního kolektivu, hodnotové smýšlení žáků a rozvoj různých dovedností, které souvisejí nejen s pobytem v přírodě.
Aktivity a herní činnosti rozvíjí všechny klíčové kompetence vymezené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání – spolupráci, komunikaci, kreativitu, řešení problémů, ale i rozdělení rolí a respektování práce ostatních.
Seznam věcí na školu v přírodě: POKRÝVKA HLAVY, trička (krátký i dlouhý rukáv), kraťasy, tepláky, kalhoty, mikiny, svetr, bunda (nepromokavá, větrovka), spodní prádlo, plavky, ponožky, pyžamo, ručníky (osuška, malé ručníky), obuv (domácí, tenisky, holínky), papírové kapesníky, hygienické potřeby (mýdlo, šampon na vlasy, hřeben, zubní kartáček a pasta, jelení lůj, sáček na špinavé prádlo), batoh, baterka, lahev na pití, repelent. Podle zálib doporučujeme také knihu, karty apod.
Doporučení: Zavazadlo dítěte (ideálně kufr) označte jmenovkou. U menších dětí doporučujeme přiložit podrobný seznam všech věcí a ideálně označit oblečení monogramem.
JAK TO PROBÍHÁ NA MÍSTĚ?
„Škola v přírodě je zotavovací pobyt dětí z mateřských a základních škol ve zdravotně příznivém prostředí, který se koná v rámci vyučování.“
(Vyhláška č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních)
Školu v přírodě chápeme v souladu s legislativním vymezením jako akci, která probíhá v rámci vyučování. Dále vycházíme při tvorbě programu ze skutečnosti, že vzdělávací model školy v přírodě má význam zdravotní (pobyt v přírodě a na čerstvém vzduchu, zlepšení fyzické kondice), vzdělávací a výchovný (podpora vztahů ve třídě, zvýšení samostatnosti, práce s hodnotovým žebříčkem apod.).
Režim školy v přírodě je nastaven tak, aby byl nad dětmi zajištěn dozor 24 hodin denně, a probíhá ve třech fázích:
- 6:00-14:00 se o děti starají učitelé, program je plně v jejich kompetenci;
- 14:00-22:00 realizují program a za děti plně zodpovídají vychovatelé; pokud je zvolena škola v přírodě s animačním programem;
- 22:00-6:00 do druhého dne hlídá děti noční vychovatel – kontroluje, zda jsou ve svých chatkách, monitoruje areál.
*První den se režim může lišit v závislosti na času příjezdu do areálu.
POZICE NA ŠKOLE V PŘÍRODĚ:
Koordinátor školy v přírodě: organizační manažer, který je zodpovědný za realizaci domluveného programu na škole v přírodě. Stará se o vychovatele (od jejich výběru, přes rozdělování úkolů během akce až po supervizi jejich práce s dětským kolektivem), komunikuje s kanceláří CK Topinka s. r. o. a učiteli. Koordinátor s učitelským sborem po příjezdu probere základní informace o pobytu, domluví se na aktuálních pokynech (časy jídel, upozornění na mimořádnosti ve třídách aj.). Po celou dobu pobytu je k dispozici připravený řešit vzniklé situace a pomáhat s realizací programu.
Denní vychovatel: zodpovědný za realizaci programu a dozor nad třídami denně v době od 14 do 22 hodin. Vychovatel pracuje kromě herní celotáborové stránky akce se třídou i z hlediska organizačního (přesuny na jídlo, hry, čas pro hygienu, večerka atd.), ale i sociálního (podpora klima třídy, řešení vzniklých problémů v kolektivu).
Na jednu třídu připadá standardně jeden vychovatel.
Noční vychovatel: osoba zodpovědná za klid v areálu od 22 do 6 hodin. Noční vychovatel hlídá děti a zajišťuje noční klid v celém areálu. Na jeden rekreační areál připadá standardně jeden vychovatel.
Zdravotník: osoba zodpovědná za ošetřování nemocných, sledování zdravotního stavu dětí a shromažďování jejich zdravotní dokumentace. Zdravotník provádí tzv. vstupní prohlídku, kdy zjišťuje aktuální zdravotní stav dětí, medikaci nemocných a kontroluje absenci vší apod.
Kancelář CK Topinka s. r. o.: reprezentují stálí zaměstnanci, kteří se školou komunikují při sjednávání objednávky. Škole poskytují informace ohledně odjezdu na akci a příjezdu z ní, doplňkových výletech, záležitostech spojených s fakturováním apod.
Učitelský sbor: tvořený učiteli a dalšími zaměstnanci školy, kteří přijeli na školu v přírodě jako dozor. Za děti je zodpovědný od 6 do 14 hodin, stará se o jejich program, dle pokynů koordinátora je odvádí na snídani a oběd, vyzvedává dopolední svačinu.
PROGRAM
Škola v přírodě se skládá z programu, který:
- realizují vychovatelé (organizační a herní část), škola v přírodě s animačním programem,
- připravují učitelé v době, kdy je mají na starosti.
Do programu učitelů nezasahujeme.
Program v kompetenci vychovatelů probíhá podle předem připraveného plánu, ale zohledňuje samozřejmě i individuální charakteristiku dané třídy či akce. Realizován je kompletně připravený program. Učitelé mohou samozřejmě programu přihlížet, po dohodě s koordinátorem se do něj i aktivně zapojit.
DIETNÍ OMEZENÍ
Pokud máte ve třídě žáky s dietním omezením, určitě nám prosím nahlaste předem následující:
- Vegetariánská strava – jsem schopni zajistit, jen prosíme o pochopení, že se nebudete jednat o vysokou gastronomii :)
- Bezlepková strava – rádi připravíme. Doporučujeme však, aby si dítě přivezlo základní trvanlivé potraviny a oblíbené pamlsky.
- Bezlaktózová strava – zajistíme bez problémů.
UBYTOVÁNÍ
Ubytování probíhá v chatkách s palandami, obvykle po šesti lůžkách. Tři až sedm dní před odjezdem vám zašleme návrh ubytovacího plánu, který si můžete upravit podle aktuálního složení skupiny.