ÚVOD DO ZÁŽITKOVÉ PEDAGOGIKY 2
Akreditováno MŠMT pod č. j. MSMT- 688/2023-1-23.
Pro koho je kurz určený: pro účastníky předchozího kurzu Úvod do zážitkové pedagogiky 1, věk min. 18 let.
Nestačí ti se v oboru zážitkové pedagogiky jen orientovat, ale chceš mu rozumět jako pokročilí odborníci? Pak právě na tebe čeká tento akreditovaný kurz! Rozšíří a prohloubí tvé znalosti z předchozí části, aktivně zapojí celou tvou osobu a posune nejen tvé psychické, ale i fyzické limity. To vše na vlastní kůži. Chceš se zdokonalit ve formulaci konečného cíle programu a z pouhé počáteční idey tak umět vytvořit dramaturgicky ucelený program? Máš zájem si získat větší osobní nadhled a sdílet zkušenosti ostatních? A co nepředpokládané situace, které mohou kdykoli během programu nastat? Umíš je efektivně vyřešit a poradit si? Říká ti něco reflexe a dokážeš ji řídit nebo vést? A víš, kdy a kde ji zařadit? Nahlédni za oponu, diskutuj, uč se od druhých. Věř, že domů neodjedeš stejný.
Kurz má omezenou kapacitu. Poplatek za kurz je možné hradit z šablon.
Úvod do zážitkové pedagogiky 2 je určen pouze pro absolventy kurzu Úvodu do zážitkové pedagogiky 1 a je realizován s doporučeným časovým odstupem.
Setkání na místě předchází domácí příprava, která se skládá ze sedmi klíčových oblastí, jež jsou vybrány pro účel tohoto kurzu. Každá klíčová oblast je účastníkům zaslána elektronicky a s časovým odstupem v průběhu dvou měsíců před kurzem. Součástí každé oblasti je seznam doporučené literatury, který je pro dané téma v ČR primární a určující. Zároveň jsou účastníkům nabídnuty kapitoly z vybraných publikací, se kterými je vhodné se seznámit. U účastníka je předpokládána aktivní příprava.
Přípravná část:
Začíná ohlédnutím se za prvním kurzem. Na základě doporučených a prostudovaných materiálů se účastníci v rámci společné diskuze sjednotí na záměru, tématu a cíli jejich vlastního programu. Během tohoto procesu mají možnost si sami projít různými fázemi, které jsou součástí tvorby programu a konfrontovat se s názory ostatních. Jakmile je určena jasná osnova vlastního programu, začíná práce v týmech. Každý tým je obeznámen s úsekem, který má vytvořit. Tým má k dispozici materiální zázemí a publikace k tématům. V průběhu přípravy jsou týmům k dispozici neustálé konzultace s lektory. Na konci této části jsou s každým realizačním týmem pořízeny audio záznamy, ve kterých týmy sdělují očekávání (např. jakým způsobem aktivita naplní cíl, jak bude působit na účastníky aj.).
Realizační část:
Po uplynutí přípravné části nastává část realizační. Zde se každý zhostí nejen role organizátora svého programového úseku, ale i role účastníka zorganizovaných aktivit. Po každém programovém úseku se jeho organizátoři učí vést ohlédnutí (reflexi) pro zbytek účastníků. Lektoři v roli supervizorů ohlédnutí zakončují zhodnocením. Posledním bodem každého dne je tzv. uzavírací aktivita (jež slouží ke sdílení aktuálních pocitů přítomných) a kterou lektoři zakončují denní program.
Po ukončení realizační části následuje závěrečné zhodnocení celého programu. Účastníci propojují vlastní pocity z jednotlivých aktivit s vytyčenými cíli, to vše v kontextu dramaturgických zásad. Jednotlivec má tak možnost najít odpověď na otázku, jak úspěšně bylo cíle dosaženo, konfrontuje se se svými odhady, očekáváními a přirozeně reflektuje uplynulou práci.
Absolvent bude po kurzu schopen:
- stanovit záměr-téma-cíl programu
- vytvořit dramaturgicky ucelený program
- popsat nepředpokládané situace během programu
- ukázat, jak by mělo být vedeno ohlédnutí (reflexe)
- shrnout nově nabyté podněty a umět je přenést do vlastní práce